EU-MERCOSUR trade agreement: finding winnersproducts for Paraguay

Acuerdo comercial EU-MERCOSUR: identificando los productos ganadores del Paraguay


Víctor Enciso Cano, Manuela Castillo Quero, Tomás De Haro Giménez


Pág.

descarga_pdf

 

 

 

Abstract

The European Union (EU) and the Southern Common Market (MERCOSUR) have been negotiating a Regional Association Agreement (RAA) since the mid-nineties. This paper aims to identify products at the level of sub-headings of the Harmonized System which would benefit from the signing of the agreement. The methodology used trade indicators combined with trade statistics from 2010 to 2012. A total of 61 subheadings were identified with potential to increase its exports to the EU with the agreement. At first glance they reproduced the traditional pattern of exports from the MERCOSUR countries, a high concentration in agrifood products due to high exported value of one product. When this product was not considered an important number of manufactures were identified as having potential to increase their exports to the EU. This finding showed a potential to decrease the dependence on primary or raw material exports. The paper focused on tariffs; therefore further research on non-tariff measures for market access is a must.

Keywords: EU • MERCOSUR • Paraguay • trade indicators • agrifood

 

Resumen

La Unión Europea (UE) y el Mercado Común del Sur (MERCOSUR) se hallan negociando la firma de un Acuerdo de Asociación Regional (AAR) desde mediados de los noventa. Esta investigación buscó identificar productos a nivel de sub-partidas del Sistema Armonizado que serían beneficiados con la firma del acuerdo. Se utilizaron indicadores de comercio exterior y de barreras comerciales, combinados con estadísticas de comercio del período 2010-2012. Se identificaron 61 sub-partidas con potencial para incrementar sus exportaciones a EU con la firma del AAR. A pesar de que los productos reprodujeron el tradicional patrón de las exportaciones de los países del MERCOSUR, alta concentración en productos agroalimentarios debido a un producto con elevado valor de exportación que sesgaba los resultados. Cuando se ignoró este producto un importante número de manufacturas fue identificado, lo que muestra la existencia de potencial para disminuir la dependencia en la exportación de productos primarios o materias primas. El trabajo utilizó aranceles, por lo cual se precisa más investigación pero focalizando en requisitos no arancelarios para acceso al mercado.

Palabras clave: Unión Europea • MERCOSUR • Paraguay • indicadores de comercio exterior • agroalimentos

 
film izle film izle film izle film izle film izle