The Brazilian beef meat sector into a domestic and international context: a Supply Chain Management (SCM)
approach
El sector productor de carne bovina brasileño en un contexto nacional e internacional: un enfoque desde la gestión de la cadena de abastecimento (SCM)
Rodrigo Valdes, Jose Diaz Osorio
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Abstract
The study of regional competitiveness of agricultural markets stresses the importance of market dynamics into a Supply Chain Management (SCM) framework.     The aim of this paper was to carry out a descriptive analysis of the Brazilian beef meat sector focusing on the role of inter-firm collaboration as a   source of value-added and competitive strengthinto the MERCOSUR context. It was applied two conceptual frameworks. The first onedeveloped by Lambert and    Cooper (2000) focus on an integration of the SCM and thesecond, proposed by Obersojer and Weindlmaier (2008) focus on an Efficient Consumer     Response (ECR). From the first approach, it was identified structural problems that limit the integration of the SCM process of this sector, mainly due to  difficulties to implement quality and safety standards due to its regional diversification. From the second, we concluded that distrust in the relationship between  processing companies and retailers and a lack of strategic consumer orientation were the main obstacles for subsequent implementation of an ECR  framework in the beef meat sector. Finally, it is desirable a management structure that enforces the capability of the different areas to increase the coordinating  level among its respective chains.
Keywords: Agri-food chains • competitiveness • logistics • Brazil • MERCOSUR
Resumen El estudio de la competitividad regional es de fundamental importancia para analizar  la dinámica de los mercados agrícolas. El objetivo de este   artículo fue  realizar un análisis descriptivo del sector brasileño de carne bovina focalizado en el rol de la cooperación entre empresas y unidades productivas como fuente  de valor agregado y fuerza competitiva en el contexto del MERCOSUR. Fueron aplicados dos modelos conceptuales. El primero, desarrollado por Lambert y  Cooper (2000) focalizado en la integración de la cadena de abastecimento (SCM) y el segundo propuesto por Obersojer y Weindlmaier (2008) focalizado en la  Respuesta Eficiente al Consumidor (ECR). Para el primer enfoque fueron identificados problemas estructurales que limitan la integración del proceso de SCM  en este sector, principalmente debido a las dificultades en la implementación de padrones de calidad, seguridad y diversificación regional. Para el segundo se  concluye que la desconfianza en la relación entre las firmas de procesamiento y retail, además de la falta de estrategia de orientación al consumidor son los  principales obstáculos para la implementación de un cuadro de ECR en el sector de carne bovina. Finalmente, se sugiere una estructura de gestión  empresarial que promueva la capacidad operativa y nivel de coordinación entre las respectivas áreas productivas y cadenas de abastecimento.

Palabras clave: Cadenas agroalimentarias • competitividad • logística • Brasil • MERCOSUR
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