Consumer preferences towards beef cattle in Chile: Importance of country of origin, cut, packaging, brand and price
Preferencias del consumidor hacia la carne bovina en Chile: Importancia del país de origen, corte, envasado, marca y precio
Berta Schnettler, Néstor Sepúlveda, José Sepúlveda, Ligia Orellana, Horacio Miranda, Germán Lobos, Marcos Mora
Pág. 143
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ABSTRACT
A study was carried out to evaluate preferences for two cuts, four countries of origin, two forms of presentation, brand and different prices of beef cattle among supermarket buyers in southern Chile, and to distinguish the existence of different market segments, through a survey of 800 people. Using a fractional factorial design for conjoint analysis, it was  determined overall that the origin was more important (44.5%) than price (20.8%), form of presentation (12.2%), cut (12.0%) and brand (10.5%), with preference for Chilean and  Argentinean striploin, packaged on trays, with no brand at medium price. Using a cluster analysis, three market segments were distinguished. The largest (52.3%) placed great importance on origin and preferred the highest price. The second (27.5%) also valued origin with the greatest preference for Argentinean beef, and it was the only group that preferred the ribeye as the cut. The third (20.5%) placed the greatest importance on price, and was the only group that preferred Paraguayan meat. The segments differed in the importance of eating meat for their personal well-being. The low importance of packaging and brand indicates poorly developed marketing of this product. In order to properly insert brand beef in the  Chilean market, communication strategies must be implemented that identify the product with superior quality and that position the brand in the consumer's mind.

Keywords: Brand • country of origin • beef preferences

RESUMEN
Se evaluaron las preferencias hacia dos cortes, cuatro países de origen, dos formas de presentación, marca y distintos precios de carne bovina en compradores de supermercados  del sur de Chile, y la existencia de diferentes segmentos de mercado, mediante una encuesta a 800 personas. Mediante análisis conjunto de diseño factorial fraccionado se determinó,  n general, que el origen fue más importante (44,5%), que el precio (20,8%), la forma de presentación (12,2%), corte (12,0%) y marca (10,5%), con preferencia por el lomo liso chileno y  argentino, envasado en bandejas, sin marca a un precio medio. Mediante análisis cluster se distinguieron tres segmentos de mercado. El mayoritario (52,3%) dio alta importancia al  origen y prefirió el precio mayor. El segundo (27,5%) también valoró el origen con la mayor preferencia por la carne argentina y fue el único que prefirió el lomo vetado al corte. El  ercero (20,5%) dio mayor importancia al precio, siendo el único que prefirió la carne paraguaya. Los segmentos difirieron en la importancia asignada al consumo de carne para su bienestar personal. La baja importancia del envase y de la marca indica un bajo desarrollo comercial en este producto. Para lograr una adecuada penetración de carne bovina con  nombre de marca en el mercado chileno, se deben implementar estrategias comunicacionales que identifiquen el producto con una calidad superior y que posicionen la marca en la  mente del consumidor.

Palabras clave: Nombre de marca • país de origen • preferencias por carne bovina

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