Cultural convergences in world wine consumption
Convergencia cultural en el consumo mundial de vino
Andrea Dal Bianco, Vasco Boatto, Francesco Caracciolo
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Abstract
This paper addresses the dynamics of world wine consumption over the past 50 years in 26 countries, verifying whether or not there is a  macro-tendency towards a common consumption style, despite differences in taxation, economic policies and distribution systems among countries. From an empirical point of view, the σ and β convergence hypotheses were formally tested. Model results confirm the existence of  both types of convergences. Per capita consumption of wine first experienced a reduction in differences between countries and then  converged toward a central value. “Traditional” countries, with historically high levels of consumption, showed a decrease in wine  onsumption, while emerging countries with historically lower consumption levels showed an increase. These findings not only provide  urther support to the theory of international convergence of wine consumption on a volume basis, as already observed by other researchers in  he European market, but they also offer support for the theory in major world markets. Furthermore, convergence appears to be   appening not only at a quantitative level but at qualitative level as well, and this phenomenon may very well reflect the changing tastes of worldwide consumers towards a generalized structure of wine consumption.
Keywords:  wine consumption • convergence • international markets.
Resumen
Este paper compara las dinámicas del consumo internacional de vino de los últimos 50 años en 26 países, con el objetivo de averiguar si  existe una tendencia global hacia un estilo de consumo común, al margen de las diferencias impositivas y arancelarias, políticas económicas y sistemas de distribución de cada país. Los resultados del modelo confirman las hipótesis de convergencia de tipo σ y de tipo β: se observa una disminución en la diferencia del consumo per capita de vino entre países y posteriormente un aumento hacia un valor central, en  términos de litros. Los países “tradicionales”, con niveles de consumo históricamente altos, han experimentado una disminución del mismo, mientras que países emergentes con menor tradición de consumo de vinos han registrado un crecimiento. Estos resultados no solo apoyan la teoría del consumo internacional del vino desde un punto de vista cuantitativo, ya verificada en mercados europeos, sino que extiende su alcance hacia otros mercados. Se observa también una convergencia cualitativa, fenómeno que podría reflejar un cambio mundial en los gustos de los consumidores hacia un modelo con tendencias a la uniformidad.
Palabras clave: consumo de vino • convergencia • mercado internacional
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